יום שלישי, 24 באפריל 2018

לחידושו של יום ירושלים

יום ירושלים קשה לאוהביה של העיר ולחרדים לשלום מדינת ישראל. מראשית ימיו הוא עוצב כיום של לאומנות גסה, משיחיות אלימה והתהדרות ב'חיבורה יחדיו' של העיר שנשארה שסועה. ככל שהתגבר הלהט הלאומני, נעשה היום כאוב יותר, מנכר יותר, מאתגר יותר.


הטקסטים שלהלן מבקשים להעניק מבע למאמץ להעניק ליום זה משמעות ראויה, מרפאת, מעניקת חיים. האחד מיוחד למשמעות שנקנתה ליום זה (כהחלטה רשמית של מדינת ישראל) כיום זיכרון לחללי העלייה מאתיופיה. האחרים מגששים לקראת מבע דתי שאינו לאומני, אהבת ציון כעירם של כל אוהביה. 

=====
יום ירושלים הוא יום הזיכרון לחללי העלייה מאתיופיה, זו שירושלים הייתה - גם  בסבלם ובייסוריהם - על ראש  שמחתם. ביום זה  אנו נקראות  ונקראים במחיוד לתת קול לסיפורה של עלייה מבורכת ואמיצה זו, המנקזת כמיהה של דורות להגיע אל ארץ הקודש ואל ציון.


תפילת יזכור:
יִזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת אַלְפֵי בָּנָיו וּבְנוֹתָיו יְהוּדֵי קְהִלַּת בֵּיתָא יִשְֹרָאֵל, אֲשֶׁר חֵרְפוּ נַפְשָׁם בְּמַּסָּע עֲלִיָּתָם מֵאֶתְיוֹפְּיָה לְאֶרֶץ יִשְֹרָאֵל וְנִסְפּוּ בָּרָעָב וּבַצָּמָא, בְּחֹם הַמִּדְבָּר וּבְצִנַּת הַלַּיְלָה, וְאֶת אֵלּוּ אֲשֶׁר נֶהֶרְגוּ וְנִרְצְחוּ בְּמַסָּעָם עַל יְדֵי בְּנֵי עַוְלָה, מְבַקְּשֵי רָעָתָם וְנַפְשָׁם. "צִיוֹן בְּמַר תִּבְכֶּה וִירוּשָׁלַיִם תִּתֵּן קוֹלָהּ. לִבִּי לִבִּי עַל חַלְלֵיהֶם מֵעַי מֵעַי עַל הֲרוּגֵיהֶם".
יִזְכֹּר יִשְׂרָאֵל אֶת גְּבוּרָת אֶחָיו וְאַחְיוֹתָיו, וְיִתְבָּרֵךְ בְּזַרְעָם וּבְמוֹרַשְׁתָּם, וְיֶאֱבַל עַל קְדֻשַּׁת הָרָצוֹן וּמְסִירוּת הַנֶּפֶש אֲשֶׁר אָבְדוּ בַּמַּסָּע אֶל אֶרֶץ צִיּוֹן וִירוּשָלַיִם.
יִהְיוּ קְדוֹשֵי קְהִלַּת בֵּיתָא יִשְֹרָאֵל חֲתוּמִים בְּלֵב יִשְֹרָאֵל לְדוֹר דּוֹר. תְּהִיֶה פְּרִיחַת קְהִלָּתָם וּמוֹרַשְׁתָם בָּאָרֶץ שֶׁעָלֶיהָ חָלְמוּ וְאֶֶלֶיהָ הֶעֱפִּילוּ, נֶֶחָמָה לְכָל אוֹהֲבֵיהֶם וּלְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל. וְנֹאמַר: אָמֵן:

לנוסח היזכור (PDF) לחצו כאן 

קידוש לליל יום ירושלים: 



רָנִּי וְשִׂמְחִי בַּת צִיּוֹן כִּי הִנְנִי בָא וְשָׁכַנְתִּי בְתוֹכֵךְ נְאֻם ה': וְנִלְווּ גוֹיִם רַבִּים אֶל ה' בַּיּוֹם הַהוּא וְהָיוּ לִי לְעָם וְשָׁכַנְתִּי בְתוֹכֵךְ וְיָדַעַתְּ כִּי ה' צְבָאוֹת שְׁלָחַנִי אֵלָיִךְ: וְנָחַל ה' אֶת יְהוּדָה חֶלְקוֹ עַל אַדְמַת הַקֹּדֶשׁ וּבָחַר עוֹד בִּירוּשָׁלִָם:

ברוך אתה ה', אלוהינו מלך העולם, בורא פרי הגפן:

ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו והשיבנו קוממיות לבניין ירושלים, אל נחלת דורות ואל מחוז תקוותם ותפילותיהם. ישמחו בירושלים כל אוהביה וכל מבקשי שלומה. ייכון בה צדק לכל תושביה וירחקו מבלעיה. תצא צדקתה ויבוא אורה. ויקוים בה מקרא שכתוב: "בָּעֵת הַהִיא יִקְרְאוּ לִירוּשָׁלִַם כִּסֵּא ה' וְנִקְווּ אֵלֶיהָ כָל הַגּוֹיִם לְשֵׁם ה' לִירוּשָׁלִָם" (ירמיהו ג, יז). ברוך אתה ה', הפורש סוכת שלום עלינו ועל עמו ישראל, מנחם ציון ובונה ירושלים:  

יש הנוהגים להוסיף:
ברוך אתה ה', אלוהינו מלך העולם, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה:
או:
ברוך אתה ה', אלוהינו מלך העולם, מציב גבול אלמנה: 

לנוסחי קידוש ליום ירושלים (ליל יום ירושלים וסעודת היום) לחצו כאן

אין תגובות:

האקטואליות של הרמן כהן בישראל - כנס לרגל מאה שנים למותו

הרמן כהן היה מחשובי הפילוסופים היהודיים בעת החדשה, מכונן ההגות הניאו-קנטיאנית, פילוסוף של התרבות והדת, מגדולי האתיקנים שנאבק בהתמוטטות התר...